Gestionarea stresului la serviciu


Oricine a lucrat vreodata a experimentat intr-un fel sau altul presiunea stresului legat de munca. Orice activitate poate avea elemente de stres oricat de mult ti-ar placea ceea ce faci. Indiferent daca esti antreprenoare sau angajata. Pe termen scurt, poti simti presiunea unui deadline  sau a indeplinirii unor sarcini dificile. Dar cand stresul de la munca este cronic, el devine coplesitor si daunator sanatatii fizice si psihice. Acest tip de stres e tot mai des intalnit in ultimul timp.

Gestionarea stresului la serviciuAtunci cand iti scade productivitatea si capacitatea de atingere a obiectivelor, cand iti creste rata erorilor in munca, conflictele cu colegii, sefii sau subalternii, cand incepi sa te simti rau din orice, nimic nu iti convine si ai face orice sa nu mergi la serviciu, te poti gandi ca esti afectat de prea mult stres.

Exemple de surse de stres la servici:

  • lipsa controlului asupra decizilor de care esti raspunzatoare
  • sarcinile nu sunt suficient de provocatoare sau captivante
  • conflictul de rol, expectante neclare ale performantei
  • mici sanse de evolutie sau avansare
  • supraincarcare cu sarcini
  • lipsa suportului social
  • venituri mici

Din pacate majoritatea oamenilor isi gasesc refugiul in comportamente nesanatoase atunci cand sunt afectati de stres, in speranta detensionarii. Mancatul excesiv, fumatul, alcoolul, drogurile, a renunta la miscare sunt cateva exemple de activitati nesanatoase care nu fac altceva decat sa creeze probleme care se adauga stresului existent.

Pasii necesari pentru gestionarea stresului la serviciu

Din pacate nu poti intotdeauna sa eviti tensiunile care apar la serviciu. Uneori aduci stresul de acasa. Ceea ce poti face insa este sa urmaresti acesti pasi de gestionarea stresului:

  1. Identifică-ți stresorii – care din situatii iti creeaza mai mult stres  si cum raspunzi la ele. Daca nu e clar, tine un jurnal timp de o săptămână sau două. Noteaza-ti gandurile, sentimentele si informatiile despre mediu incluzand persoanele si circumstantele implicate si cum ai reactionat. Notand poti identifica daca sunt tipare ale elementelor de stres si modul in care reactionezi la ele.
  2. Dezvoltă moduri sanatoase/adaptative de a reactiona  - in loc de a lupta cu stresul prin apelare la mancare sau alcool, fa alegerile cele mai sanatoase atunci cand simti ca te copleseste tensiunea. Miscarea si orice fel de exercitii fizice sunt o super arma de lupta contra stresului. De asemenea, fa-ti timp pentru hobby-uri  si activitati preferate. La fel de important pentru un bun management al stresului este sa dormi suficient.
  3. Stabileste limite – In lumea de azi atat de digitalizata, este simplu sa simti presiunea de a fi disponibil 24 de ore din 24. Stabileste-ti niste limite legate de viata de la serviciu. Acestea ar putea fi sa nu iti verifici emailurile seara, sa nu raspunzi la telefon in timpul cinei, etc.
  4. Acorda-ti timp pentru reincarcare – Pentru a evita efectele negative ale stresului cronic sau al efectului de burnout, avem nevoie de  a ne reface si a ne intoarce la nivelul de functionare de dinainte de stres. Aceasta refacere presupune o rupere de activitatea de la serviciu prin a avea perioade  de timp in care nu faci nimic legat de munca nici macar sa te gandesti la serviciu.
  5. Invata cum sa te relaxezi – Poti folosi tehnici precum meditatia, exercitii de respiratie sau mindfulness. Ele te pot ajuta sa dizolvi stresul. Sa nu mai simti tensiunea.
  6. Modifica-ți conditiile de lucru – Cu cat esti mai sanatoasa cu atat esti mai productiva, deci ar trebui sa fii interesata in a crea un mediu care sa promoveze starea de bine a ta si a angajatilor. Fa un plan de gestionare a potentialilor stresori identificati în firmă, ca sa performezi mai bine.
  7. Cauta ajutor – a avea ajutorul unui consilier psihologic sau a unui coach te ajuta schimbandu-ti perceptia asupra elementelor stresoare, asupra resurselor tale dar si asupra dezvoltarii unor noi abilitati de a le face fata mai bine.

Incearca sa folosesti si sa pui in practica sfaturile de mai sus pentru a nu permite consecintelor nefaste ale stresului sa-ti afecteze sănătatea, iar daca nu sti de unde sa incepi sau te-ai impotmolit nu ezita sa ceri ajutor …

Psiholog Loana Comsa – 0729400122 / lcc@loanacomsa.ro

Alege data și ora

Distribuie aceasta pagina: