Gestionarea în cuplu a stresului. Solutii!

Soluții pentru gestionarea în cuplu a stresului

Ți s-a întâmplat să fii stresat, iar partenerul să nu te înțeleagă? Amintește-ți că ne simțim stresați atunci când considerăm că este un dezechilibru între cerințe și capacitatea noastră de răspuns! Fiind vorba de aprecierea personală a resurselor, stresul are o importantă componentă subiectivă.Din această cauză, în cuplu,este foarte posibil ca un element activator săfie evaluat diferitde parteneri: în timp ce unul dintre ei îl percepe ca factor de stres, celălalt nu o face.

Înainte de a ne simți stresați, este important să facem câte ceva pentru prevenirea stresului…inutil:

1. Să creăm și să ținem cont de anumite reguli și limite din cadrul cuplului: împărțirea sarcinilor casnice și a celor legate de creșterea și educarea copiilor, subiectele tabu, modul în care se iau deciziile importante, etc.

De exemplu, un cuplu își setează suma de 150 lei drept limită până la care fiecare dintre ei își poate cumpăra ceva fără să se consulte. Partenerii unui alt cuplu au regula de a nu-și vorbi de rău părinții. Unii consideră că sâmbăta seara nu trebuie să aibă niciodată program separat. Și exemplele pot continua.

Totodată, este vorba și de limite – ar trebui ca partenerii să discute și să analizeze limitele pe care le au legat de relația cu alte persoane importante- părinți, copii, etc.. Încălcarea lor provoacă, conștient sau nu, stres, atât partenerului căruia i s-au încălcat limitele, cât și celui care le-a încălcat- căci atitudinea sa va avea, de cele mai multe ori, repercursiuni.

Dacă aceste reguli și limite sunt cunoscute, negociate și stabilite, posibilitatea de a le încălca în mod inconștient este aproape nulă. Prin urmare, se evită stresul inutil :).

2. Să ne implicăm în activități plăcute, pentru a contrabalansa efectele negative ale stresului și a ne face mai rezistenți la el. Cu toții avem lucruri care ne place să le facem împreună: să ieșim cu prietenii, să ne uităm la un film, să gătim, să ne plimbăm, să facem baie împreună, etc. În cuplu este important să avem un grad de pozitivitate crescut, iar acesta se formează din emoțiile pozitive trăite împreună.

Mai mult decât atât, în economia stresului, a avea un „cont” plin de emoții pozitive îți dă forță să accepți și să percepi mai puține activități ca stresante.

Când vorbim de gestionarea în cuplu a stresului este important să ne dezvoltăm anumite abilități:

  • abilitatea de a comunica adecvat și explict ceea ce ne stresează și modul în care suntem afectați – trebuie să comunicăm sincer, să spunem clar ce simțim, ce ne supără, gândindu-ne că suntem în fața partenerului, a iubitului, nu a adversarului nostru.
  • abilitatea de a percepe și de a înțelege stresul partenerului – ca să aflăm prin ce trece partenerul nostru trebuie să punem întrebări de clarificare: Ce ți s-a întâmplat?; Ce ai simțit?; De ce a fost atât de stresant? Ce este de fapt în spate și produce stres: perfecționismul, dependența, frica de a fi considerat iresponsabil, de a fi perceput ca o persoană pe care nu te poți baza? E vorba, până la urmă, de explorarea emoțiilor. De exemplu, atunci când partenerul nostru este stresat că a întârziat la medic, sau la orice altă întâlnire, acesta poate fi de fapt stresat de modul în care poate fi catalogat și nu de întârzierea în sine. În concluzie, este bine ca, înainte de a lua orice atitudine, să sumarizezi problema și să pui întrebări de clarificare, ca să fii sigur că ai tot tabloul.
  • capacitatea de a gestiona pozitiv situația, de a fi suportiv emoțional – prin oferirea unor soluții, prin exprimarea empatiei, a solidarității, punctarea calitățior și a punctelor tari ale partenerului, prin ajutarea partenerului să se relaxeze, etc.
  • capacitatea de a adapta suportul oferit la nevoile specifice ale celuilalt – crearea acelui sentiment de apartenență, de “noi”, de care este atât de mare nevoie în timpul perioadelor stresante. Se întâmplă deseori să primim sau să oferim un ajutor de care nu avem sau nu are nevoie celălalt. De aceea, este important să ne adaptăm sprijinul la necesitățile reale ale partenerului.
  • abilitatea de a oferi suport în fața stresului în funcție de feedback-ul partenerului – este un drum cu dublu sens, pentru că înseamnă ca partenerul stresat să asculte soluțiile primite și să spună dacă și ce anume îi e de folos, apoi celălalt să își adapteze soluțiile noilor cereri. Ideea este ca partenerii să învețe să se ajute în funcție de așteptările pe care le au.

Dacă și când vă veți confrunta cu o situație stresantă, încercați să puneți mai întâi în aplicare acești pași. Aștept să îmi scrieți pe adresa de e-mail lcc@loanacomsa.ro și să-mi împărtășiți experiența!

Sursa foto: http://goo.gl/RB2Hhy

logo-loanacomsa

Distribuie aceasta pagina pe:

No Comments

Post a Comment