Șase elemente care te pot ajuta în lupta cu stresul

Șase elemente care te pot ajuta în lupta cu stresul

Să zicem că cineva te-ar invita să alergi peste două săptămâni la un maraton la care îți doreai să participi de mult timp. Vei ști că trebuie să te antrenezi foarte mult în aceste două săptămâni, ca să faci față efortului pe care trebuie să îl depui la maraton. Acum gândește-te cât de mult te-ar fi ajutat să faci față acestui efort, dacă obișnuiai să alergi, dacă stilul tău de viață includea și această activitate, dacă aveai deja rezistență și antrenament.

La fel se întâmplă și în situații de stres. Atunci când știm că urmează o perioadă mai încărcată, când trecem printr-o perioadă mai stresantă, ne ajută mult ca stilul nostru de viață să includă elemente care ne cresc rezistența la stres și ne fac mai puternici atunci când îl trăim. Pentru că, da, stilul nostru de viață poate să influențeze stresul pe care îl resimțim. La ce elemente mă refer? Să le luăm pe rând și să le analizăm.

 1. Prietenii, relațiile. O rețea de prieteni și cunoștințe este unul dintre cele mai puternice atenuatoare ale stresului. Nu este vorba de numărul lor, ci de cât de disponibili sunt pentru tine, cât de des îi vezi și cât de mult te poți încrede în ei. În ce relații ești cu familia ta? Poți adăuga dintre membrii ei în rețeaua ta de suport social? Dar relația ta de cuplu? Tu și partenerul tău aveți abilitățile de a face față împreună, ca un cuplu, problemelor din afara relaței? Aveți o astfel de relație încât să te poți încrede în el „la bine și la rău”?

2. Activități recreative. Ce faci în timpul liber? Ai hobby-uri sau alte activități care nu sunt legate de ceea ce faci la serviciu? Ar fi indicate genul de activități care să îți echilibreze viața: dacă la serviciu duci o viață prea rutinieră, este bine să te implici în activități care să îți producă adrenalină. Dacă la serviciu te simți ca în roller coaster, atunci încearcă în timpul liber să faci ceva care să te calmeze, să te relaxeze.

3. Vulnerabilități. Ai trecut recent prin anumite schimbări, ai avut parte de evenimente stresante care ți-au dat viața peste cap?Dacă da, fă pași ca să îți revii, să te vindeci. Acordă-ți timpul necesar, plângi dacă așa simți, „linge-ți rănile”.

4. Situația de la serviciu. Analizează-ți un pic situația de la serviciu. Cum este? Te simți copleșită? Ai prea multe sarcini? Cerințele sau expectanțele șefilor sau clienților tăi îți sunt neclare? Multe aspecte de la serviciu pot genera stres și cum la serviciu stăm cel mai mult, putem avea un important dezechilibru.

5. Sănătatea. Cum stai cu sănatatea? Îți faci anual analizele? Ai o alimentație care să îți ofere toate elementele nutritive de care ai nevoie? Ești activă fizic? Faci un minimum de mișcare? Cum stau cu sănătatea cei dragi ție?

6. Mecanismele de gestionare a stresului – la care apelăm atunci când suntem stresați. Dacă acestea sunt adaptative, ne vor ajuta să trecem cu bine peste perioadele mai grele. Dacă sunt dezadaptative, nu numai că nu ne vor ajuta, ci ne vor crea noi probleme și elemente de stres. Deci, ce facem? Mâncăm excesiv? Fumăm prea mult? Facem sport? Avem vreun hobby? Seara, când ne întoarcem de la serviciu, obișnuim să ne tot gândim la problemele de acolo încontinuu? Ne putem rupe de ele? Putem apăsa butonul de OFF când ajungem acasă?

Atunci când trecem printr-o perioadă stresantă este bine să nu fie nevoie să experimentăm și alt fel de dificultăți, cauzate de boli sau de probleme de cuplu. Trebuie să încercăm să ne ordonăm viaţa în aşa fel încât elementele asupra cărora avem controlul să nu provoace probleme ce se pot suprapune cu cele cauzate de factorii incontrolabili.

Niciodată nu este prea târziu să faci o schimbare. Încearcă să bifezi din elementele descrise mai sus, crescându-ți astfel rezistența la stres. Acestea te pot ajuta să nu îți mai pară atât de copleșitoare momentele stresante din viața ta și să îți dea forța pentru a le depăși cu cât mai puține daune.

Sursa foto: http://goo.gl/NUYlyB

logo-loanacomsa

Distribuie aceasta pagina pe:

No Comments

Post a Comment