Ai avut vreun atac de panică?

Ai avut vreun atac de panică? Iată care sunt aspectele de care trebuie să ții cont:

Trăim în vremuri pline de stres. Simțim presiune pe noi din toate părțile. Ne este teamă că nu vom performa la serviciu și acasă, că nu vom putea ține pasul cu tehnologia, că nu ne vor ajunge banii, că nu mâncăm suficient de sănătos, că nu facem suficient sport și multe altele. Toate acestea vin pe capul nostru ca o furtună. Din cauza acestei tensiuni continue, uneori cedăm fizic sau psihic și ne îmbolnăvim. Unii dintre noi ajung să facă tulburare de atac de panică. Aceasta face parte din familia tulburărilor de anxietate.

Atacurile de panică reprezintă manifestări scurte (cinci – zece minute) de frică intensă sau de disconfort, care apar brusc și sunt însoțite de o hiperactivare fiziologică. Este vorba de o reprezentare clinică a fricii.

 

Simptomele pot fi:

• Ritm cardiac accelerat sau palpitații

• Transpirație

• Tremurături sau frisoane

• Senzație de sufocare sau senzația lipsei de aer

• Senzația de nod în gât

• Apăsare, durere sau disconfort la nivelul toracelui

• Tulburări digestive sau greață

• Amețeală, senzație de dezechilibru, senzație de leșin sau de pierdere a echilibrului

• Senzația de derealizare (parcă totul e un vis) sau de detașare de sine

• Parastezii (senzații de amorțeală sau furnicături)

• Frisoane sau valuri de căldură

• Teama de a-ți pierde controlul sau de a înnebuni

• Teama că viața îți este în pericol

Sunt simptome de „luptă sau fugi” pe care, din punct de vedere evoluţionist, e bine să le avem atunci când suntem în fața pericolului, dar în cazul atacurilor de panică, acesta este mult supradimensionat. Ba mai mult, nu toate atacurile de panică sunt circumscrise situațional. Acestea pot apărea fără un activator anume, de exemplu, în somn, și să ne trezim cu astfel de stări.

Când ai unul sau două atacuri de panică, nu trebuie să te îngrijorezi. Multă lume are atacuri de panică ocazionale. Acestea pot apărea din cauza unor evenimente stresante. Nu trebuie neapărat să fie unul major care să le declanșeze. Atunci când treci printr-o perioadă mai stresantă, îți scade rezistența psihologică, devii mai vulnerabil și predispus la a avea căderi, care pot activa un atac. Sau, pur și simplu, poți interpreta greșit unele simptome fiziologice provocate de anumite situații sau activități: când faci exerciții fizice, când bei cofeină sau când ai reacții adverse la anumite medicamente. Majoritatea celor care trec prin aceasta consideră că au o boală și apelează la serviciile de urgență, unde de cele mai multe ori li se spune că au un atac de panică și primesc calmante.

Ar trebui să îți pui întrebări și să mergi la un psiholog clinician pentru o evaluare, atunci când aceste atacuri se repetă și apar într-un mod neașteptat. Experiența panicii este atât de terifiantă, încât devenim temători în legătură cu un nou atac și dezvoltăm comportamente complexe de evitare a situației care, credem noi, ar putea declanșa un altul. Încercăm să nu mai facem sport, să nu mai bem cafea, să nu mai mâncăm ciocolată, să nu ne mai enervăm, să nu mai facem sex și multe altele, care ar putea să ne facă să retrăim acele senzații groaznice, pentru că suntem convinși că nu le vom mai putea face față.

Panica este caracterizată prin vigilența și receptivitatea accentuate față de simptome fizice. O trăsătură esențială a episoadelor de panică este tendința de a interpreta apariția simptomelor ca și catastrofală: ”Îmi este frică de faptul că voi muri sau că voi înnebuni”. Panica pe care o resimți este datorată unui anumit mod de a gândi și de a interpreta senzațiile fizice prin care treci și acestea sunt destul de greu de schimbat de unul singur.

Vestea bună este că nu se moare din asta, nici nu se înnebunește. Există soluții! Poți apela la tratament medicamentos, psihologic. Studiile spun că tratamentul psihologic este cel mai eficient pe termen lung. Astfel, îți poți găsi liniștea și calmul dinaintea furtunii.

Sursa foto: http://goo.gl/jrF5k2

 
logo-loanacomsa

Distribuie aceasta pagina pe:

No Comments

Post a Comment